Servici que el desplega: Prevenció en l'Entorn Laboral
Dates d'inici i fi previstes: 1991-continua
Població a qui va dirigit: Població laboral de la Comunitat Valenciana
Àmbit: El programa es desplega a través de les Unitats de Salut Laboral, dels Centres de Salut Pública, amb la participació activa dels professionals sanitaris de la xarxa assistencial pública i implica actuacions en els centres de treball, en les Mútues d'Accidents de Treball i Malalties Professionals de la Seguretat Social i en els servicis de prevenció de riscos laborals.
- Subdeclaració de malalties professionals.
- Necessitat de disposar d'informació sobre risc i dany que permeta planificar les actuacions preventives.
El Programa de Sistema d'informació sanitària i vigilància epidemiològica laboral (SISVEL) es caracteritza per:
- El mapa de riscos laborals del departament de salut com a instrument informatiu per a l'obtenció, tractament i anàlisi de les dades sobre riscos, danys i recursos de salut laboral en cada departament de salut.
- El SVEL com a sistema de comunicació de sospites de malalties professionals establit a la Comunitat Valenciana, en desplegament de l'article 5 del Reial decret 1299/2006, de 10 de novembre, pel qual es va aprovar l'actual quadre de malalties professionals en el sistema de la Seguretat Social. Facilita als facultatius de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i als facultatius dels serveis de prevenció de riscos laborals (SPRL) el compliment de l'obligació de comunicar als mútues (MCS), empreses col•laboradores o a l'INSS, aquelles malalties que sospiten que puguen tindre la consideració de malalties professionals.
Conceptes d'interés relacionats amb el Programa de Sistema d'informació sanitària i vigilància epidemiològica laboral (SISVEL):
- Malaltia professional: segons l'article 157 de la LGSS (Reial decret legislatiu 8/2015) una malaltia professional és la contreta a conseqüència del treball executat per compte d'altri* en les activitats que s'especifiquen en el quadre de malalties vigent, i que siga provocada per l'acció dels elements o substàncies que en el quadre s'indiquen per a cada malaltia professional (RD 1299/2006). *En l'actualitat també estan inclosos els treballadors autònoms que voluntàriament cotitzen per contingències professionals i els considerats autònoms dependents.
- Sospita de malaltia professional: malaltia inclosa en el quadre de malalties professionals de la qual un facultatiu del sistema sanitari públic o del servei de prevenció de riscos laborals en sospita l'origen professional.
Generals
- Contribuir a la millora del coneixement dels riscos i danys laborals en el departament de salut
- Facilitar la declaració i el reconeixement dels danys laborals, especialment de les malalties professionals.
- Millorar la vigilància de les malalties derivades del treball i elaborar informació per a contribuir a la prevenció dels danys laborals.
- Implicar tots els agents en la millora del sistema d'informació en salut laboral i accions derivades, a fi de millorar el coneixement sobre la salut dels treballadors, i especialment sobre els problemes de salut relacionats amb el treball, per a millorar-ne la prevenció.
Específics
- Disposar d'un sistema d'alerta, amb identificació ràpida i sistemàtica dels casos de sospita de malaltia del treball, especialment les possibles malalties diagnosticades en el sistema sanitari públic i pels SPRL, i fer possible que se n'investigue el possible origen laboral i, si cal, posar en marxa actuacions preventives immediates.
- Disposar d'un sistema que reunisca i analitze la informació sobre salut laboral, de la manera més completa i actualitzada possible en cada àmbit geogràfic i de gestió, per tal que siga d'utilitat, entre altres, per a planificar adequadament les actuacions sanitàries dirigides als treballadors.
Activitats que es faràn per al Programa de Sistema d'informació sanitària i vigilància epidemiològica laboral (SISVEL):
- Identificació i avaluació de fonts d'informació sobre risc i dany laboral
- Elaborar el diagnòstic de salut laboral de la Comunitat amb tractament de la informació i definició d'indicadors amb desagregació territorial.
- Gestió i investigació de les comunicacions de sospita de malalties professionals.
- Elaborar criteris harmonitzats per a la comunicació i determinació de les possibles malalties professionals, que incloguen els principals problemes de salut laboral, que prevegen, a més dels aspectes clínics, els aspectes laborals i legals.
- Elaborar i publicar anualment, almenys en la Web, els resultats del Sistema d'Informació Sanitària i Vigilància Epidemiològica Laboral (SVEL) sobre les malalties professionals.
- Elaborar informació sobre els principals problemes de salut laboral i la prevenció d'aquests. Informe anual amb els principals indicadors, a partir de la informació del SVEL.
Metodologia/es que s'apliquen per al Programa de Sistema d'informació sanitària i vigilància epidemiològica laboral (SISVEL):
- El SISVEL actua com a sistema de comunicació de sospites de malalties professionals, com a sistema de suport al diagnòstic de sospites de malalties professionals, i estableix una via de comunicació entre el sistema sanitari públic, el sistema de prevenció de riscos laborals i el sistema d'atenció i reconeixement del dany laboral.
- Per a la comunicació des dels SPRL s'ha habilitat un portal Web. La comunicació dels facultatius de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública es realitza a través de la integració del SISVEL amb el Sistema d'Informació Ambulatòria (SIA), i amb la resta de sistemes informàtics hospitalaris. Es pot comunicar qualsevol malaltia professional, i per a determinades malalties hi ha un sistema d'alerta que recorda al metge la possibilitat de l'origen professional. A més, el sistema permet sol·licitar la investigació a la unitat de salut laboral del centre de salut pública corresponent, i actua, d'aquesta manera, com a sistema de suport al diagnòstic de malalties professionals. El sistema preveu el retorn d'informació des de les mútues, de manera que els facultatius declarants poden consultar l'estat de la comunicació i la resolució d'aquest. A aquesta informació poden accedir la Inspecció de Serveis Sanitaris i els metges de l'INSS.
- El 2010 va començar a funcionar com a experiència pilot i, progressivament, es va estendre fins a arribar a la totalitat de centres sanitaris d'atenció primària i a aquells centres d'especialitats i consultes hospitalàries que treballen amb SIA. Posteriorment, s'ha continuat la integració amb la resta de sistemes informàtics hospitalaris, especialment amb Mizar i ORION CLINIC.
- En el SISVEL participen els agents socials, mútues, serveis de prevenció de riscos laborals, associacions professionals i l'Administració laboral i sanitària mitjançant la Comissió de Seguiment del Sistema d'Informació Sanitària i Vigilància Epidemiològica Laboral, que vetla pel funcionament correcte del sistema, detecta necessitats i elabora i canalitza les propostes per a l'adequat funcionament i millora del sistema.
Normativa legal associada al Progama de Sistema d'informació sanitària i vigilància epidemiològica laboral (SISVEL):
Autonòmica
- Decret 16/1997, de 28 de gener, del Govern Valencià, pel qual es crea la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública, article 9, Constitució, f):
- Orde de 28 de març de 2007, del conseller de Sanitat, per la qual es regulen els requisits d'autorització administrativa i funcionament dels centres sanitaris de les empreses i entitats col·laboradores en la gestió de la Seguretat Social en relació amb les contingències d'accidents de treball i malaltia professional a la Comunitat Valenciana. (DOCV núm. 5.482, de 02.04.2007)
- ORDE 6/2012, de 19 d'abril, de la Conselleria de Sanitat, per la qual s'establix el procediment de comunicació de sospites de malalties professionals en la Comunitat Valenciana, a través del Sistema d'Informació Sanitària i Vigilància Epidemiològica Laboral. (DOCV núm. 6766 de 03.05.2012)
- DECRET 245/2019, de 15 de novembre, del Consell, de regulació del procediment i de la informació a proveir a l’administració sanitària en matèria de salut laboral (SISVEL) DECRET 245/2019, de 15 de novembre, del Consell, de regulació del procediment i de la informació a proveir a l’administració sanitària en matèria de salut laboral (SISVEL)
Estatal
- Reial Decret Legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social
- Llei 14/1986, General de Sanitat, títol I, capítol IV, article 21 e) i f).
- Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos laborals, article 10, actuacions de les administracions públiques competents en matèria sanitària, b):
- Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Servicis de Prevenció, article 39.
- Reial Decret 1299/2006, de 10 de novembre, pel qual s'aprova el quadro de malalties professionals en el sistema de la Seguretat Social i s'establixen criteris per a la seua notificació i registre. (BOE núm. 302 19-12- 2006)
Publicacions relacionades amb el Programa de Sistema d'informació sanitària i vigilància epidemiològica laboral (SISVEL):
Informe SISVEL 2023. Principals Resultats.
Informe SISVEL 2022. Principals Resultats
Informe SISVEL 2021. Principals Resultats
Informe SISVEL 2020. Principals Resultats
Informe SISVEL 2019. Principals Resultats
Informe SISVEL 2018. Principales Resultados
Informe SISVEL 2017. Principals Resultats
Informe SISVEL 2016. Principals Resultats
Qüestionaris per a la investigació de malalties laborals 2015
Informe SISVEL 2015. Principals Resultats
Informe SISVEL 2014. Principales Resultados
Criterios para la comunicación de sospechas y determinación de posibles enfermedades profesionales
Informe SISVEL 2013. Principales Resultados
Informe SISVEL 2012. Principales Resultados
Guía para la comunicación de sospechas de enfermedades profesionales
Programa Sistema de Información en Salud Laboral. Serie Informes de Salud nº 42
Enllaços d'interés per al Programa de Sistema d'informació sanitària i vigilància epidemiològica laboral (SISVEL):
Es pot comunicar qualsevol malaltia inclosa en la llista de malalties professionals de la qual se'n sospite l'origen laboral, a través de:
Serveis de prevenció de riscos laborals.
Metges del Sistema Valencià de Salut (Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública).
Unitats de salut laboral dels centres de salut pública (Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública).
Els metges del Sistema Valencià de Salut disposen de dues possibilitats de comunicació:
Considere que podria ser qualificada de malaltia professional i ho comunique a l'efecte del que disposa l’article 5 del RD 1299/2006.
Sospite que podria ser qualificada com a malaltia professional i ho remet per a l'informe/estudi de la unitat de salut laboral corresponent i la posterior comunicació, si cal, a la mútua.
La comunicació per part dels metges del treball dels serveis de prevenció de riscos laborals es realitza mitjançant un portal web:
Prèviament, el metge ha d'haver sol·licitat l'accés al SISVEL emplenant el formulari que es troba a la pàgina web.
El facultatiu del Sistema Valencià de Salut pot consultar mitjançant la història clínica en qualsevol moment l'estat d'una comunicació de sospita, incloent-hi la resposta de la mútua, i d'aquesta manera pot informar el treballador. Així mateix, pot accedir a l'informe elaborat per la unitat de salut laboral.
Els Metges del Treball poden igualment a través del Portal SPRL consultar l'estat de les comunicacions.
El treballador pot consultar el seu metge que ha realitzat la comunicació o la unitat de salut laboral del centre de salut pública del seu departament:
- Centre de Salut Pública de Benicarló
- Centre de Salut Pública de Castelló
- Centre de Salut Pública de València
- Centre de Salut Pública de Manises
- Centre de Salut Pública d'Utiel
- Centre de Salut Pública de Torrent
- Centre de Salut Pública d'Alzira
- Centre de Salut Pública de Gandia
- Centre de Salut Pública de Dénia
- Centre de Salut Pública de Xàtiva
- Centre de Salut Pública d'Alcoi
- Centre de Salut Pública de Benidorm
- Centre de Salut Pública d'Alacant
- Centre de Salut Pública d'Elda
- Centre de Salut Pública d'Elx
- Centre de Salut Pública d'Oriola
La investigació de l'USLA consisteix a confirmar o descartar la sospita de l'origen laboral i investigar la possible existència d'altres casos. L'USLA cita el treballador i la investigació s'inicia amb la realització d'una enquesta epidemiològica protocol·litzada al treballador, per a ampliar la informació sobre l'exposició laboral als factors de risc i la relació amb el problema de salut. Una vegada s'ha realitzat l'enquesta, si es considera que cal obtindre més informació sobre l'exposició laboral o la malaltia, aquesta s'ha d'obtenir mitjançant el servei de prevenció de riscos laborals, de conformitat amb l'article 38 del Reglament dels serveis de prevenció. Si cal, es demana col·laboració a l'Administració laboral mitjançant la Direcció General de Treball i Qualitat Laboral-INVASSAT.
Basant-se en la informació obtinguda, l'USLA determina el grau de sospita de l'origen laboral i, si ho considera convenient, envia la comunicació a la mútua.