Servici que el desplega: Promoció de la Salut i Prevenció en l'Entorn Laboral
Dates d'inici i fi previstes: Este programa es va iniciar amb l'entrada en vigor de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals.
Població a qui va dirigit: Servicis de prevenció propis i aliens amb vigilància de la salut i treballadors coberts per estos servicis.
Àmbit: Instal·lacions sanitàries de:
- Empreses que han optat per assumir amb mitjans propis la vigilància de la salut, per mitjà de la figura de treballadors designats, constitució d'un servici de prevenció propi o mancomunat.
- Empreses acreditades per a actuar com a servici de prevenció alié que disposen de la vigilància de la salut.
- Empreses auditores acreditades per a avaluar la vigilància de la salut.
- Desplegament de les competències sanitàries sobre els servicis de prevenció de riscos laborals.
El Programa de Avaluació i control sanitari dels servicis de prevenció es caracteritza per:
- Basat en la promoció de la vigilància de la salut feta pels servicis de prevenció i en el control de les instal·lacions i activitat d'estos servicis.
- Execució descentralitzada a través de les unitats de Salut Laboral dels Centres de Salut Pública.
Conceptes d'interés relacionats amb el Programa de Avaluació i control sanitari dels servicis de prevenció:
- Servicis de prevenció: Conjunt de mitjans humans i materials necessaris per a fer les activitats preventives a fi de garantir l'adequada protecció de la seguretat i la salut dels treballadors, assessorant i assistint per a això l'empresari, els treballadors i els seus representants i els òrgans de representació especialitzats (Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals. Article 15).
- Servici de prevenció alié: L'empresari ha de recórrer a un o més servicis de prevenció aliens, que col·laboraran entre si quan siga necessari, en les circumstàncies descrites en l'article 16 del reglament dels servicis de prevenció. Podran actuar com a servicis de prevenció aliens les entitats especialitzades que hagen sigut acreditades per l'autoritat laboral. A més, les instal·lacions sanitàries de les entitats que facen la vigilància de la salut dels treballadors han de ser autoritzades pel director general de Salut Pública, d'acord amb l'Orde de 20 de febrer de 1998. Les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la seguretat social poden actuar com a servicis de prevenció aliens, sempre que complisquen els requisits establits en la normativa.
- Servici de prevenció propi: Constituïx una unitat organitzativa específica i els seus integrants han de dedicar de forma exclusiva la seua activitat en l'empresa a la finalitat del servici. Quan una de les especialitats triades siga la vigilància de la salut dels treballadors, les instal·lacions sanitàries del servici de prevenció han de ser autoritzades pel director General de Salut Pública, en compliment de l'Orde de 20 de febrer de 1998.
Generals
- Potenciar les actuacions preventives dels servicis de prevenció de riscos laborals, dirigides a la protecció i promoció de la salut dels treballadors, en el marc de les competències sanitàries.
Específics
- Avaluació i vigilància del funcionament dels aspectes sanitaris dels Servicis de prevenció i de les entitats d'Auditoria Externa.
- Promoció de l'adequada formació del personal sanitari dels Servicis de Prevenció.
- Facilitar la coordinació entre els Servicis de Prevenció i el Sistema Nacional de Salut.
- Desenvolupament del sistema d'informació dels Servicis de Prevenció.
Activitats que es faràn per al Programa de Avaluació i control sanitari dels servicis de prevenció:
- Realització d'informes del projecte sanitari en l'acreditació dels servicis de prevenció i de les Entitats d'auditoria Externa.
- Autorització de les instal·lacions sanitàries dels servicis de Prevenció així com de les entitats d'Auditoria Externa i la seua inscripció en el Registre de Centres, Servicis i Instal·lacions de la Conselleria de Sanitat.
- Inspeccionar i informar anualment els servicis sanitaris dels servicis de prevenció d'acord amb la normativa.
- Informar les peticions d'assistència mèdica farmacèutica que formulen les empreses amb servicis de prevenció, d'acord amb la normativa.
- Disseny de protocols de vigilància de la salut dels treballadors, si és el cas, i la seua difusió als professionals sanitaris dels servicis de prevenció.
- Realitzar i promoure activitats de formació continuada del personal sanitari dels servicis de prevenció, d'acord amb les necessitats detectades.
- Implantación y seguimiento del sistema de información sanitaria de los servicios de prevención.
Metodologia/es que s'apliquen per al Programa de Avaluació i control sanitari dels servicis de prevenció:
- Coordinació amb altres Comunitats Autònomes, a través del Grup de Treball de Salut Laboral, de la Comissió de Salut Pública, del Consell Interterritorial de Salut.
- Coordinació amb l'Administració laboral autonòmica.
- Elaborar propostes de normativa.
- Creació de grups de treball amb professionals sanitaris dels servicis de prevenció.
- Edició de material de formació i suport a les actuacions dels servicis de prevenció.
Normativa legal associada al Progama de Avaluació i control sanitari dels servicis de prevenció:
Autonòmica
- Orde de 20 de febrer de 1998, del Conseller de Sanitat, per la qual es despleguen les competències de l'Autoritat Sanitària a la Comunitat Valenciana establides en el Reglament dels Servicis de Prevenció, aprovat pel RD de 17 de gener.
- Orde de 25 de novembre del 2002, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regula el procediment d'autorització de les instal·lacions i activitat sanitàries de prevenció de riscos laborals.
Estatal
- Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals.
- Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Servicis de Prevenció.
- Real Decreto 337/2010, de 19 de marzo, por el que se modifican el Real Decreto 39/1997, de 17 de enero, por el que se aprueba el Reglamento de los Servicios de Prevención.
- Real Decreto 843/2011, de 17 de junio, por el que se establecen los criterios básicos sobre la organización de recursos para desarrollar la actividad sanitaria de los servicios de prevención.
- Criterios de aplicación del Real Decreto 843/2011 para el desarrollo de la actividad sanitaria de los servicios de prevención
- Orde de 22 d'abril de 1997, per la qual es regula el règim de funcionament de les Mútues d'Accidents de Treball i Malalties Professionals de la Seguretat Social en l'exercici d'activitats de prevenció de riscos laborals.
- Reial Decret 780/1998, de 30 d'abril, pel qual es modifica el Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Servicis de Prevenció.
- Orde de 27 de juny de 1997, per la qual es desplega el Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Servicis de Prevenció, en relació amb les condicions d'acreditació de les entitats especialitzades com a Servicis de Prevenció Aliens a les empreses, d'autorització de les persones o entitats especialitzades que pretenguen desenvolupar l'activitat del sistema de prevenció de les empreses i d'autorització de les entitats públiques o privades per a desenvolupar i certificar activitats formatives en matèria de prevenció de riscos laborals.
- Reial Decret 668/2005, de 10 de juny, pel qual es regula el règim de funcionament de les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social com a servici de prevenció alié.
- Resolució de 28 de desembre de 2009, de la Direcció General d'Ordenació de la Seguretat Social, relativa a l'exclusió d'utilització per les societats de prevenció de mitjans adscrits a la col·laboració en la gestió de la Seguretat Social
Publicacions relacionades amb el Programa de Avaluació i control sanitari dels servicis de prevenció:
Enllaços d'interés per al Programa de Avaluació i control sanitari dels servicis de prevenció:
- Procediment de gestió de les sol·licituds per a l’autorització de centres sanitaris de Servicis de Prevenció
- Procediments i impresos aplicables únicament a centres sanitaris de Servicis de Prevenció propis o mancomunats
- Protocols de vigilància de la salut
- Llistat dels servicis de prevenció aliens acreditats
- Llistat de les empreses auditores acreditades
L'organització dels recursos necessaris per al desplegament de les activitats preventives en les empreses les ha de fer l'empresari d'acord amb alguna de les modalitats següents:
Assumint personalment tal activitat.
Designant un o més treballadors per a portar-la a cap.
Constituint un servici de prevenció propi.
Recorrent a un servici de prevenció alié.
En els termes que preveu el capítol IV de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, s'entén per servici de prevenció propi el conjunt de mitjans humans i materials de l'empresa necessaris per a la realització de les activitats de prevenció, i per servici de prevenció alié, el prestat per una entitat especialitzada que concerte amb l'empresa la realització d'activitats de prevenció, l'assessorament i suport que necessite en funció dels tipus de riscos o ambdós actuacions conjuntament.
El servici de prevenció té caràcter interdisciplinari, i els seus mitjans han de ser apropiats per a complir les funcions. Per a això, la formació, especialitat, capacitació, dedicació i nombre de components d'estos servicis, així com els seus recursos tècnics, han de ser suficients i adequats a les activitats preventives que cal dur a terme, en funció de les circumstàncies següents:
Grandària de l'empresa.
Tipus de risc a què puguen trobar-se exposats els treballadors.
Distribució de riscos en l'empresa.
Per a poder actuar com a servicis de prevenció, les entitats especialitzades han de ser objecte d'acreditació per l'Administració laboral, per mitjà de la comprovació que reunixen els requisits que s'establisquen reglamentàriament i amb l'aprovació prèvia de l'Administració sanitària quant als aspectes de caràcter sanitari.
La sol·licitud d'autorització s'ha d'ajustar al model que figura en l'annex de l'Orde de 25 de novembre de 2002, i es dirigirà a la Direcció General de Salut Pública.
A la sol·licitud s'han d'adjuntar els documents següents:
Document acreditatiu de la personalitat jurídica i, si és el cas, de la representació que tinga.
Propietat i dependència jurídica del centre.
Plantilla prevista de personal sanitari propi que ha de fer la vigilància de la salut dels treballadors, per categories professionals, amb indicació de la dedicació horària. S'ha d'acreditar per mitjà de la fotocòpia compulsada de la titulació i la dels contractes laborals corresponents.
Nombre de treballadors de l'empresa o empreses a què han de prestar servici les instal·lacions sanitàries. S'ha d'acreditar per mitjà de fotocòpia del document de cotització de l'empresa a la Seguretat Social (TC1).
Document acreditatiu, si és el cas, del contracte de la vigilància de la salut amb un servici de prevenció alié acreditat.
Document pel qual l'empresa, si és el cas, cedix les instal·lacions sanitàries pròpies al servici de prevenció alié contractat, per al seu ús en activitats sanitàries de prevenció de riscos laborals.
Document acreditatiu del pagament de les taxes establides en l'art. 26 de la llei 9/2011, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat
Han de reunir els recursos humans i requisits de les instal·lacions i equipament, que s'establixen en l'Orde de 20 de febrer de 1998, del conseller de Sanitat, per la qual es despleguen les competències de l'autoritat sanitària a la Comunitat Valenciana establides en el Reglament dels Servici de Prevenció aprovat pel Reial Decret 39/1997, de 17 de gener.
En el cas dels servicis de prevenció de riscos laborals aliens:
Comptar amb l'acreditació de l'autoritat laboral competent per al desenrotllament de l'especialitat de vigilància de la salut en l'àmbit geogràfic corresponent.
Acreditar documentalment el pagament de les taxes establides en l'art. 26 de la llei 9/2011, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat