- Formularis
- Procediment de prescripció, elaboració i dispensació, distribució i administració dels medicaments per a l'ajuda a morir a la Comunitat Valenciana (PDF - obri en nova finestra)
- Procediment i formularis en cas de donació d'òrgans
- Protocolo de valoración de la situación de la incapacidad de hecho (PDF - obri en nova finestra) (*)
- Manual de Bones Pràctiques en Eutanàsia (PDF - obri en nova finestra) (*)
- Guia de procediments administratius i formularis per a professionals sanitaris
(*) Aquests documents están publicats en el portal web del Ministeri de Sanitat (obri en nova finestra)
La legalització i regulació de l'eutanàsia s'assenten sobre els drets de les persones recollits en la Constitució espanyola, d'un costat, els drets fonamentals a la vida i a la integritat física i moral, i d'un altre, la dignitat, la llibertat o l'autonomia de la voluntat.
Aquesta Llei introdueix en el nostre ordenament jurídic un nou dret individual com és l'eutanàsia.
Aquesta Llei, a més determina els deures del personal sanitari que atenga aqueixes persones, definint el seu marc d'actuació, i regula les obligacions de les administracions i institucions concernides per a assegurar el correcte exercici del dret reconegut en aquesta Llei. Al mateix temps, mitjançant la possibilitat d'objecció de consciència, es garanteix la seguretat jurídica i el respecte a la llibertat de consciència del personal sanitari.
La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública garantirà el compliment d'aquesta Llei l'objectiu principal de la qual és despenalitzar i regular un nou dret i una nova prestació sanitària: "l'eutanàsia o ajuda mèdica per a morir".
La Llei orgànica 3/2021 de regulació de l'eutanàsia garanteix un context en el qual s'accepta legalment prestar ajuda mèdica per a morir. En els seus cinc capítols i tretze disposicions, es legisla el nou marc de drets per a persones malaltes i professionals sanitaris que en consciència decidisquen o no col·laborar amb l'exercici de l'eutanàsia, garantint la seguretat clínica i jurídica.
S'entén per eutanàsia l'actuació que produeix la mort d'una persona de manera directa i intencionada, a petició informada, expressa i reiterada en el temps per aquesta persona, en un context de sofriment degut a una malaltia o patiment incurable que la persona experimenta com a inacceptable, sent major d'edat, capaç i conscient en el moment de la sol·licitud; i que requereix d'una valoració qualificada i externa a les persones sol·licitant i executora, prèvia i posterior a l'acte eutanàsic.
A continuació, presentem un RESUM amb els aspectes més rellevants de la Llei:
Article 1 Objecte
Dret de tota persona que complisca les condicions exigides a sol·licitar i rebre l'ajuda necessària per a morir. Així mateix, determina els deures del personal sanitari que atenga aqueixes persones.
Article 2 Àmbit d'aplicació
Totes les persones que actuen o es troben en territori espanyol i residisquen en ell almenys 12 mesos.
Article 3 Definicions
a. «Consentiment informat»: conformitat lliure, voluntària i conscient, manifestada en ple ús de les seues facultats després de rebre la informació adequada, perquè, a petició seua, tinga lloc una de les actuacions descrites (en la lletra g), i es detallen a continuació:
- g) «Prestació d'ajuda per a morir»: es pot produir en dues modalitats:
- 1a) L'administració directa al pacient d'una substància per part del professional sanitari competent.
- 2a) La prescripció o subministrament al pacient per part del professional sanitari d'una substància, per a acte administrar, i causar la seua pròpia mort.
b. «Patiment greu, crònic i imposibilitante»: limitacions que incideixen directament sobre l'autonomia física i activitats de la vida diària, de manera que no permet valdre's per si mateix, així com sobre la capacitat d'expressió i relació, i que porten associat un sofriment físic o psíquic constant i intolerable, existint seguretat o gran probabilitat que tals limitacions vagen a persistir en el temps sense possibilitat de curació o millora apreciable. A vegades pot suposar la dependència absoluta de suport tecnològic.
c. «Malaltia greu i incurable»: la que per la seua naturalesa origina sofriments físics o psíquics constants i insuportables sense possibilitat d'alleujament que la persona considere tolerable, amb un pronòstic de vida limitat, en un context de fragilitat progressiva.
d. «Metge responsable»: té al seu càrrec coordinar tota la informació i l'assistència sanitària, amb caràcter d'interlocutor principal en tot el referent a l'atenció i informació durant el procés assistencial, i sense perjudici de les obligacions d'altres professionals que participen en les actuacions assistencials.
e. «Mèdic consultor»: qui posseeix formació en l'àmbit de les patologies que pateix el/la pacient i que no pertany al mateix equip del/la metge/a responsable.
f. «Objecció de consciència sanitària»: dret individual dels professionals sanitaris a no atendre aquelles demandes d'actuació sanitària regulades en aquesta Llei que resulten incompatibles amb les seues pròpies conviccions.
g. «Prestació d'ajuda per a morir»: descrites en el punt a h. «Situació d'incapacitat de fet»: es manca d'enteniment i voluntat suficients per a regir-se de manera autònoma, amb independència de la seua capacitat jurídica (declarat incapaç jurídicament).
Article 4 Dret a sol·licitar la prestació d'ajuda per a morir
- Decisió autònoma després d'haver sigut informada, amb informe per escrit sobre el seu procés mèdic. En la història clínica haurà de quedar constància que la informació ha sigut rebuda i compresa.
- Es garantiran els mitjans i recursos de suport, materials i humans.
- S'adoptaran les mesures de suport pertinents per a proporcionar accés a les persones amb discapacitat.
Article 5 Requisits per a rebre la prestació d'ajuda per a morir
- Tindre la nacionalitat espanyola o residència legal a Espanya o certificat d'empadronament que acredite un temps de permanència en territori espanyol superior a dotze mesos, tindre majoria d'edat i ser capaç i conscient en el moment de la sol·licitud.
- Disposar per escrit de la informació que existisca sobre el seu procés mèdic, les diferents alternatives i possibilitats d'actuació, inclosa la d'accedir a cures pal·liatives integrals compresos en la cartera comuna de serveis i a les prestacions que tinguera dret de conformitat a la normativa d'atenció a la dependència.
- Haver formulat dues sol·licituds de manera voluntària i per escrit, o per un altre mitjà que permeta deixar constància, i que no siga el resultat de cap pressió externa, deixant una separació d'almenys quinze dies naturals entre ambdues.
- Si el/la metge/a responsable considera que la pèrdua de la capacitat de la persona sol·licitant per a atorgar el consentiment informat és imminent, podrà acceptar qualsevol període menor que considere apropiat en funció de les circumstàncies clíniques concurrents, de les quals haurà de deixar constància en la història clínica.
- Patir una malaltia greu i incurable o un patiment greu, crònic i imposibilitante en els termes establits en aquesta Llei, certificada per el/la metge/a responsable.
- Prestar consentiment informat prèviament a rebre la prestació d'ajuda per a morir. Aquest consentiment s'incorporarà a la història clínica.
- No serà aplicable aquells casos en els quals el/la metge/a responsable certifique que la persona no es troba en el ple ús de les seues facultats ni pot prestar la seua conformitat lliure, voluntària i conscient i haja subscrit amb anterioritat un document d'instruccions prèvies, testament vital, voluntats anticipades o documents equivalents legalment reconeguts; En el cas d'haver nomenat representant en aqueix document serà l'interlocutor vàlid per a el/la metge/a responsable.
Article 6. Requisits de la sol·licitud de prestació d'ajuda per a morir
- Haurà de fer-se per escrit, havent d'estar el document datat i signat per el/la pacient sol·licitant, o per qualsevol altre mitjà que permeta deixar constància de la voluntat inequívoca de qui la sol·licita, així com del moment en què se sol·licita. En el cas que per la seua situació personal o condició de salut no li fora possible datar i signar el document, podrà fer ús d'altres mitjans que li permeten deixar constància, o bé una altra persona major d'edat i plenament capaç podrà datar-ho i signar-ho en la seua presència. Aquesta persona ha d'esmentar el fet que qui demanda la prestació d'ajuda per a morir no es troba en condicions de signar el document i indicar les raons.
- Signar-se en presència d'un professional sanitari que el rubricarà. Si no és el/la metge/a responsable, ho entregarà a aquest. L'escrit haurà d'incorporar-se a la història clínica.
- La sol·licitud de la prestació d'ajuda per a morir podrà revocar-se en qualsevol moment, incorporant-se la seua decisió en la seua història clínica. Així mateix, podrà demanar l'ajornament de l'administració de l'ajuda per a morir.
- Aquells casos en els quals se certifique que la personano es troba en el ple ús de les seues facultats ni pot prestar la seua conformitat lliure, voluntària i conscient per a realitzar les sol·licituds, la sol·licitud de prestació d'ajuda per a morir podrà ser presentada al metge responsable per una altra persona major d'edat i plenament capaç, acompanyant-lo del document d'instruccions prèvies, testament vital, voluntats anticipades o documents equivalents legalment reconeguts, i subscrits prèviament per la persona sol·licitant.
Article 7. Denegació de la prestació d'ajuda per a morir
- Les denegacions de la prestació d'ajuda per a morir hauran de realitzar-se sempre per escrit i de manera motivada per el/la metge/a responsable.
- Contra aquesta denegació, quehaurà de realitzar-se en el termini màxim de deu dies naturals des de la primera sol·licitud, la persona que haguera presentat la mateixa podrà presentar en el termini màxim de quinze dies naturals una reclamaciódavant la Comissió de Garantia i Avaluació competent. El/la metge/a responsable que denegue la sol·licitud està obligat a informar d'aquesta possibilitat.
- El/la metge/a responsable que denegue la sol·licitudde la prestació d'ajuda per a morir, amb independència que s'haja formulat o no una reclamació davant la Comissió de Garantia i Avaluació competent, haurà de remetre, en el termini de cinc dies comptats a partir de que se li haja notificat la denegació al pacient, els dos documents especificats en l'article 12 («document primer» i «documente segon»), adaptant el document segon de manera que incloga les dades clíniques rellevants per a l'avaluació del cas i per escrit el motiu de la denegació.
Article 8. Procediment a seguir per el/la metge/a responsable quan existisca una sol·licitud de prestació d'ajuda per a morir (en Annexos)
Article 9. Procediment que seguir quan s'aprecie que existeix una situació d'incapacitat de fet
Article 10. Verificació prèvia per part de la Comissió de Garantia i Avaluació
Article 11. Realització de la prestació d'ajuda per a morir
Article 12. Comunicació a la Comissió de Garantia i Avaluació després de la realització de la prestació d'ajuda per a morir
Article 13. Garantia de l'accés a la prestació d'ajuda per a morir
Article 14. Prestació de l'ajuda per a morir pels serveis de salut
Article 15. Protecció de la intimitat i confidencialitat
Article 16. Objecció de consciència dels professionals sanitaris
Article 17. Creació i composició
- Es crea la Comissió de Garantia i Avaluació de la Comunitat Valenciana , amb caràcter multidisciplinari i amb un número mínim de set membres entre els quals s'inclouran personal mèdic, d'infermeria i juristes . Té naturalesa d'òrgan administratiu, i disposa d'un reglament d'ordre intern.
- El Ministeri de Sanitat i els presidents de les Comissions de Garantia i Avaluació de les Comunitats Autònomes es reuniran anualment , sota la coordinació del Ministeri, per a homogeneïtzar criteris i intercanviar bones pràctiques en el desenvolupament de la prestació d'eutanàsia en el Sistema Nacional de Salut.
Article 18. Funcions de la Comissió de Garantia i Avaluació
Article 19. Deure de secret
La mort a conseqüència de la prestació d'ajuda per a morir tindrà la consideració legal de mort natural amb caràcter general, independentment de la codificació realitzada en aquesta.